Wednesday, January 28, 2009

Fenomena Gerhana Matahari 26 January 2008

Assalamualaikum,

Alhamdulillah Anas berkesempatan untuk bersama Abi dan Atuk Solat Hajat Gerhana dan mendengar Khutbah Sempena Gerhana Matahari pada 26 Januari 2009 (Isnin) di Masjid Kerupang IOFC. Masjid itu adalah tempat Abi dan Ibu di ijabkabulkan.


Anas masa tu tidur selepas diberikan susu botol oleh Abi, tapi tiba-tiba terbangun dan muntah. mungkin tak sempat di tepuk belakang oleh Abi.

Apapun Anas rakamkan fenomena ini agar Anas dapat mengingatinya disatu hari nanti...

2 comments:

  1. Fenomena Gerhana matahari ini ada kaitan dengan perubahan air menjadi merah di Pulau Pangkor? Yang pasti cuaca menjadi amat panas semasa gerhana matahari terjadi.
    Fakta Sains:-
    Para saintis telah menemui bahawa atmosfera terdiri daripada beberapa lapisan, lapisan tersebut berbeza dari sudut fizikal berdasarkan tekanan atmosefera dan kandungan gas. Lapisan atmosefera yang paling hampir kepada permukaan bumi di panggil troposfera, yang mengandungi lebih kurang 90% jumlah jisim atmosfera, manakala lapisan di atas troposfera dipanggil stratosfera, kemudian diikuti dengan ozonosfera di mana penyerapan sinaran ultra ungu berlaku, kemudian diikuti dengan mesosfera, dan termosfera yang terdiri dari sebahagian gas ionyang dipanggil ionosfera. Bahagian yang paling luar dipanggil eksosfera yang merentang sejauh 480 km sejauh 960 km.

    Jika kita perhatikan bilangan lapisan yang tersebut, kita akan mendapati atmosfera sebenarnya mempunyai 7 lapisan persis seperti yang disebutkan dalam Al-Qur'an.

    Tenaga yang dipancarkan dari salah satu pembakaran yang dikesan baru-baru ini telah dikira dan dipastikan adalah bersamaan dengan 100 juta kali ganda bom atom yang digugurkan di Hiroshima!!. 58 jam selepas letupan ini, jarum kompas magnetik diperhatikan menunjukkan pergerakan yang luar biasa dan 250 kilometer di atas atmosfera bumi, suhu jatuh mendadak kepada 2500 darjah selsius.

    Oleh itu elakkan pembakaran mulakan dari kecil2an umpamanya hentikan merokok. Bom dan peperangan menyumbangkan kepada kejatuhan suhu yang melampau. Kesian alam semesta yang telah dijadikan sempurna oleh Yang Maha Esa.....

    ReplyDelete